Teljes kiőrlésű gabonák

teljes kiőrlésTeljes kiőrlésű gabonák és rostok

Sokat hallunk manapság a teljes őrlésű vagy teljes kiőrlésű termékekről, mégis kevesen tudják, miben is jelentenek mást, mint a finomliszt. Teljes (ki)őrlés esetén a mag mindhárom része bekerül az ételünkbe, míg a finomliszt csak a magbelet tartalmazza.

kiorles

Láthatjuk tehát, hogy a teljes kiőrlésű gabona kedvezőbb élettani hatású, mint a finomliszt. A teljes kiőrlésű gabonából készült ételek táplálkozásunk egyik legfontosabb élelmi rost forrását képezik. A rostok serkentik a bélműködést, a jóllakottság érzését keltik, segítenek a vastagbél megbetegedések megelőzésében. Ahhoz, hogy az élelmi rostok megfelelőképpen ki tudják fejteni a jótékony hatásukat, sok folyadék fogyasztása is szükséges.

Betegségmegelőzés

Az elmúlt 10 évben számos kutatás vizsgálta a teljes kiőrlésű gabonák élettani hatásait. Az összesen mintegy 200.000 ember bevonásával készült felmérések a következő eredményeket hozták. A teljes kiőrlésű gabonát fogyasztók körében

  • a szív- és érrendszeri megbetegedések előfordulási gyakorisága 26%-kal alacsonyabb volt azokhoz képest, akik nem fogyasztottak teljes kiőrlésű gabonapelyhet.
  • 21-27 %-kal alacsonyabb volt a cukorbetegek száma
  • A bélrendszeri rosszindulatú daganatos megbetegedések 40%-kal ritkábban alakultak ki.

Egészségmegőrzés

A vacsorától a másnapi első étkezésig akár 12-14 óra is eltelhet. Ez alatt a szervezet energiaszintje alaposan lecsökken, így rendkívül fontos, hogy reggel feltöltsük szervezetünket. Azok, akik kihagyják a reggelit, egész nap fáradtabbak, kevésbé tudnak koncentrálni, így gyengébben is teljesítenek – az már talán meglepőbb, hogy kutatások szerint a reggelit elmulasztók esetében az elhízás kialakulásának kockázata is magasabb. Nem véletlen, hogy a Diabétesz Világszövetség ez évi jelszava: a helyes étkezés a reggelivel kezdődik.

(forrás: Nestlé)

3_cukorbeteg4_protko